Analiza połączeń

Analiza połączeń silnie zależy od danych uzyskiwanych z centrali abonenckiej. Wiele central na wyjściu taryfikacyjnym ( wyjście może być zrobione w równy sposób jako wyjście szeregowe (RS-232, USB), poprzez sieć ethernet itd.) wysyła bardzo niewiele informacji o połączeniach. Dopiero połączenie oparte o technologię TAPI lub CSTA (czy też inne nazwane specyficznie dla producenta) daje nam wszystkie informacje:
Dane wzięte do analizy są określone (zawężone) wyborem w Ekranie abonenci, działaniem Filtra lub określając parametry Rachunku.

Filtr
 Okno filtru umożliwia wyszukanie rozmów według zadanych parametrów. Efektem jego pracy jest przede wszystkim zaznaczenie rozmów spełniających warunek. Zaznaczone rozmowy wyróżniają się odmiennym kolorem (ustawiany w Konfiguracji, wyświetlanie) oraz mogą być wzięte do następnych operacji (działania będą wykonywane tylko na nich). Zaznaczenie jest zapamiętywane również po wyłączeniu programu. Dla pamięci: rozmowy oprócz filtru można zaznaczać ręcznie:
Filtr i mechanizmy ręczne mogą również usuwać zaznaczenie (filtr oczywiście dla podanych parametrów) co umożliwia z puli zaznaczonych rozmów usuwanie rozmów spełniających warunki!

Filtr uruchamiamy z menu Narzędzia, filtruj rozmowy lub "ikoną z lupą".

Najprostszym i najczęściej używanym parametrem są ramy czasowe:

Okienko podpowiedzi Maski.

Tak jak ramy dni i godzin można wybierać:
W pola Linie miejskie, Abonenci .... Grupy można wpisać wiele wartości. Np. w Linie miejskie chcemy wpisać numery linii 701, 702 i 703: wpisujemy numery i każdy wpis kończymy klawiszem Enter:
Zostaną zaznaczone rozmowy przeprowadzone z linii 701, 702 i 703 Zostaną zaznaczone rozmowy przeprowadzone przez Kasię, Adama i dyrektora Kaspiana. Osoby wprowadzone zostały przez zalogowanie w R4mCRM. Wielkość znaków jest ważna.

W ten sposób możemy podać:
Zaznacza rozmowy które zostały nagrane w systemie R4 Zaznacza rozmowy które były transferowane (przekazane a nie przeniesione - ang forwarding)

Opcje filtrowania, warunek spełniony .... niespełniony umożliwia  poinformowanie filtru w jaki sposób ma manipulować rozmowami:

Rozmowy spełniające warunek zostaną zaznaczone. Jeśli istniały poprzednio zaznaczone rozmowy, żadne operacje na nich nie zostaną przeprowadzone.
Skasuj zaznaczenie Nic nie rób Jeśli rozmowy spełniające warunek były zaznaczone, to zaznaczenie zostanie skasowane. Rozmowy nie spełniające warunku pozostaną nie zmienione.
Nic nie rób
Zaznacz rozmowę
Zaznacz rozmowę
Nic nie rób
Zaznacz rozmowę
Skasuj zaznaczenie
Ustawienia możliwe lecz bez sensu.
Zaznacz rozmowę Skasuj zaznaczenie Rozmowy spełniające warunek zostaną zaznaczone. Jeśli istniały poprzednio zaznaczone rozmowy nie spełniające warunku, to zaznaczenie zostanie skasowane.
Nic nie rób Zaznacz rozmowę Dla wszystkich rozmów nie spełniających warunków zaznaczenie zostanie ustawione. Jeśli istniały poprzednio zaznaczone rozmowy, żadne operacje na nich nie zostaną przeprowadzone.
Skasuj zaznaczenie Zaznacz rozmowę Dla wszystkich rozmów nie spełniających warunków zaznaczenie zostanie ustawione. Jeśli istniały poprzednio zaznaczone rozmowy które spełniają warunki, to zaznaczenie zostanie skasowane.

W pewnych wypadkach gdy nasze rozmowy przechodzą przez dwóch operatorów to opłata za połączenie zawiera dwie opłaty: dla dwóch operatorów X i Y.
Pokaż podsumowanie podaje ilość rozmów które spełniły warunki, a Pokaż zaznaczone powoduje wyświetlenie tylko zaznaczonych rozmów (uwaga: gdy brak zaznaczonych to pokaże się pusty ekran!). Pamiętajmy że po pokazaniu tylko zaznaczonych przejście do normalnego widoku ikoną lub menu Widok, wszystkie rozmowy.

Zapisz aktualny filtr umożliwia utworzenie ustawień filtru które będzie można wielokrotnie przywoływać w oknie Filtru  jak również w oknie Rachunku. 



Parametr Rachunku - zadajemy okres rozliczeniowy
 
Generowanie analiz lub rachunków zaczynamy od wejścia w Narzędzia, Wystaw rachunek. Jeśli uprzednio zaznaczyliśmy (ręcznie lub filtrem) rozmowy które mają być wzięte do rozmowy, możemy myszą zaznaczyć przełącznik Uwzględnij tylko zaznaczone. W innym wypadku możemy podać jakie rozmowy mają być uwzględnione przy wystawianiu dokumentu.

Niektóre pozycje zostały na powyższej rycinie zaznaczone tylko aby pokazać możliwości wyboru.


Ustawienia w oknie rachunek

Najczęściej używanym jest zestawienie okresowe, można zadać dokładną datę, lub dodać ograniczenia godzinami
aby uprościć wybór po prawej stronie umieszczono podpowiedzi. Klikniecie na nich wpisuje odpowiednie wartości.

W wypadku gdy używając poprzednio Filtru zapisaliśmy jego ustawienia, możemy je wykorzystać:


Istotną sprawą dla analiz jest włączenie Rozbij na przedziały czasowe :
Zapamiętuj przedziały czasowe z zerowymi wynikami może powodować generowanie pustych wierszy analizy np. dla godzin nocnych.
Wybieranie okresu ułatwiają linki po prawej stronie.

W podanym kroku (Krok co  na powyższym obrazku) będą budowane zestawienia, gdy interesują nas dodatkowe informacje na temat składu:
Zaznaczając Grupuj wyniku wg

Przechodzimy do analizy klikając OK.


Przeglądamy zestawienia

Wybranie w ekranie Rachunki: Rozbij zestawienie na przedziały czasowe  powoduje po naciśnięciu OK wyświetlenie zestawienia.

Zestawienia według podziałki czasowej umożliwiają dokładną analizę zarejestrowanych danych, ilości rozmów: odebranych, nieodebranych, krótszych niż..., dłuższych, tańszych, droższych, gdy rozmówca musiał czekać czas... itd.
Oczywiście zestawienie będzie odbywało się w podanym zakresie np podanych dat i w Ekranie abonenci

Zaznaczenie Rozbij... i wybranie klawisza OK daje zestawienie:

Zależnie od dostępnych danych (oczywiście podanego zakresu ale także od zależności technicznych) kolumny będą wypełnione lub nie. Na przykład powyższe (widoczne jest parę kolumn z wielu) zestawienie powstało z paru wpisów, które pokazuję poniżej.

Dla wyjaśnienia wpis z godziny 00:04:00 jest rozmową wychodzącą, z godziny 01:15:00 rozmową przychodzącą której nikt nie odebrał, a rozmówca czekał na odebranie 15 sekund i zrezygnował. Wpis z 03:06:00 jest rozmową która została odebrana przez innego abonenta, a skierowana została do wybranego. I na końcu rozmowa przychodząca odebrana.

Dodatkowo w zestawieniu możliwe jest sumowanie wartości w kolumnie:

Najpierw zaznaczamy w kolumnie żądaną ilość wierszy i po chwili wyświetlana jest suma w dymku. Gdy zaznaczenie przedstawia daty, wyświetlone zostaną daty najwcześniejsza lub najstarsza - zależnie od kierunku sortowania, czas jest sumowany itd.
Gdy zaznaczymy większą ilość kolumn, wyświetlona zostanie większa ilość sum.  

Kolumny można zamykać, zmieniać w nich kierunek danych, wyznaczać kolumny do budowania wykresów.
Ikony u góry ekranu, od lewej:
Wyłączenie kolumny polega na włączeniu przełącznika  wskazaniu kolumny myszą: kliknięciu jej (nie na nazwie kolumny - nagłówku lecz na polu z danymi) i następnie przytrzymujemy Shift i dwukrotnie klikamy myszą. Kolumna zostanie zwinięta. Jeśli operację przeprowadzimy na kolumnie "wiodącej": Wychodzące, Przychodzące, Niedoszłe, Nieodebrane itd zamkniemy całą grupę kolumn.

Sortowanie według wybranej kolumny polega na włączeniu przełącznika  i kliknięciu na kolumnie myszą (nie na nazwie kolumny - nagłówku lecz na polu z danymi). Wybrana kolumna oznaczona zostaje strzałką w nagłówku , drugie kliknięcie zmienia kierunek sortowania co sygnalizuje grot strzałki.

Do wykresu należy wyznaczyć kolumnę, uprzednio włączając przełącznik , której dane byłyby położone na osi Y, osią X są przedziały czasowe zadane w Rozbij zestawienie na przedziały czasowe . Po wyborze kolumny wyświetlą się ikony wyboru wykresu. Ci dalszy w Generujemy Wykresy.


Generujemy wykresy

Zaznaczenie kolumny z włączonym przełącznikiem  (po wyborach na ekranie rachunki, zaznaczeniu opcji Rozbij zestawienie na przedziały czasowepowoduje wyświetlenie dodatkowych ikon wyboru wykresu:


Cztery lewe ikony wybierają rodzaj wykresu:
wykres słupkowy wykres liniowy wykres proporcjonalny wykres kołowy


Ikony przełączające widok wykresu: